رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

به زبان آدمی زاد درباره دروس حقوقی حرف میزنیم....

آخرین مطالب
پیوندها

قذف چیست؟

جمعه, ۱ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۲۲ ب.ظ

نسبت زنا یا لواط به دیگری 

وقتی یکی به شما میگه حروم زاده یا مادر به خطا و.... در واقع مادر شما رو قذف کرده وبه مادر شما نسبت زنا داده مادر شما میتونه بابت این انتساب شکایت کنه. شما هم میتونین بابت توهینی که به شما شمده تحت عنوان توهین اقامه دعوا کنین.

 در قانون مجازات اسلامی سایر شرایط تحقق جرم قذف نیز بیان شده است که به موجب آن ، عمل قذف دیگری و تهمت رابطه نامشروع زدن به دیگری باید روشن و بدون ابهام باشد و نسبت دهنده یا قاذف ، از معنای لفظی که به کار گرفته است اطلاع داشته باشد و واقعا قصد داشته باشد که آن لفظ را به دیگری نسبت داده باشد ؛ هر چند مقذوف یا شخصی که به او تهمت زنا یا لواط داده شده است ، از معنای لفظ مطلع نباشد .گفتنی است که اگر شخصی به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری ، الفاظی را به کار ببرد که لفظا اشاره ای به زنا یا لواط ندارد ولی مفهوم آن ، انتساب زنا یا لواط به اشخاص دیگری همچون همسر ، پدر ، مادر ، خواهر یا برادر مخاطب باشد ، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او منتسب کرده محکوم به حد قذف می شود ولی اگر مخاطب اصلی از این عمل اذیت شده باشد ، می تواند به خاطر جرم توهین نیز از او شکایت کند . 

حد قذف یا مجازات جرم قذف در ضمن ماده 250 قانون مجازات اسلامی بیان شده است . بر اساس این ماده ، " حد قذف 80 ضربه شلاق است " . البته اعمال حد قذف بر مرتکب ، به استناد قانون مجازات اسلامی شرایطی دارد که ذیلا به آن اشاره می شود :

جرم قذف در صورتی موجب اعمال مجازات حدی مذکور ( هشتاد ضربه شلاق ) بر قذف کننده یا قاذف می شود که قذف شونده در هنگام قذف بالغ ، عاقل ، مسلمان ، معین و غیر متظاهر به زنا یا لواط باشد ؛ پس اگر به عنوان مثال قذف نسبت به یک کودک نابالغ صورت گرفته و یا اینکه وی در عمل تظاهر به زنا یا لواط داشته باشد ، مجازات حد قذف اعمال نخواهد شد .

البته اگر قذف شونده نابالغ ، مجنون ، غیر مسلمان یا جمعیت غیر معینی باشند ، قذف کننده نه به حد قذف ، بلکه به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود ؛ اما قذف نسبت به شخص متظاهر به زنا یا لواط هیچ مجازاتی ندارد .در صورتی که دو نفر یکدیگر را قذف کنند ، خواه قذف آنها مانند هم باشد یا متفاوت باشد ، حد قذف از هر دوی آنها ساقط می شود ولی به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم می شوند .

  • علی هادیان حقیقی

قذف چیست؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی