رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

به زبان آدمی زاد درباره دروس حقوقی حرف میزنیم....

آخرین مطالب
پیوندها

چند اصطلاح حقوقی

جمعه, ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۳:۴۵ ب.ظ

یعنی ملک رو از رهن خارج کنی 

طلبکار ملکی که شما به رهن گذاشتی رو نمیده 

راهن کسی که رهن میده طلبکار میشه مرتهن

در رهن بدهکار ملکی رو به عنوان وثیقه به طلبکار میده

 

عرصه یعنی زمین اعیان یعنی ساختمان ساخته شده روش

 

اموال منقول رو هم میشه رهن داد

عقد صلح عقد لازمه برای فسخش یا باید توافق کرده باشند یا بکنند یا صح رو صلح خیاری کنند  در عقد صلح مالک عین فرزندان میشوند ولی مالک منافع نمیشوند  بعد از فوت مصالح مالک منافع هم میشوند و امکان فروش مال رو بدون اجازه مالک(پدر یا مادر) ندارند

هبه وصلح در هبه بعد هبه میتونی مال رو پس بگیری ولی در صلح نه. چون عقده لازمه

هبه بلاعوضه. عقد جایزه.

صلح عمری امکان فسخ وجود نداره 

صلح خیاری قرارداد صلح با درج شرط خیار ذکر میشه

وکالت عقد جایزه

مصالح ایجاب میکنه

متصالح قبول میکنه

اگر وکیل امور وکالت خودش رو به دیگری بده بهش میگن توکیل (باید موکل همچین اجازه ای رو داده باشه. در این صورت اگر اتفاقی برعلیه موکل رخ بده هم وکیل اولیه مسئوله هم وکیل دومیه. در تفویض وکالت هم مثل توکیله با این تفاوت که در بحث مسئولیت که دیگه وکیل اولی مسئولیتی نداره

 

 

سفته یک سند تعهد پرداخته مثل چک که اگر امضا مهر محل صدور سند ذکر نشه یا رعایت نشه سند عادی محسوب میشه 

چک جنبه کیفری دارد ولی سفته حقوقی است . صدور چک بلامحل در شرایطی خاص جرم است ولی عدم پرداخت سفته در موعد مقرر جرم به معنی کیفری نیست و تنها در دادگاه حقوقی قابل پیگیری است

  • بدون گرفتن گواهی عدم پرداخت از بانک و بدون برگشت زدن چک، نمی‌توان در مورد آن دعوایی را در دادگاه مطرح کرده و آن را مطالبه نمود. به بیان دیگر، شما با چک خالی نمی‌توانید در دادگاه نسبت به طرح دعوا اقدام کنید و حتماً باید گواهی عدم پرداخت چک را ضمیمه دادخواست کرده باشید. در حالی که بدون واخواست کردن در دادگاه می‌توانید سفته را مطالبه کنید.

  • صادر نمودن گواهی عدم پرداخت چک در حکم واخواست چک، بدون پرداخت هزینه انجام می‌شود، در حالی که اعتراض به عدم پرداخت سفته، هزینه بالایی داشته و شما باید ۲ درصد مبلغ سفته را برای واخواست سفته پرداخت کنید.

  • حتماً می‌دانید که گرفتن دسته چک از بانک هزینه‌ای به همراه ندارد و مالیات خاصی برای شما ایجاد نخواهد کرد. در صورتی که گرفتن سفته از بانک خصوصاً با مبلغ بالا، هزینه‌هایی را در بر دارد و بر اساس مبلغی که در سفته چاپ شده است، از شما مالیاتی اخذ خواهد شد.

  • شما می‌توانید اموال بدهکار را با استفاده از چکی که در دست دارید و با استناد به آن و البته با گواهی عدم پرداخت چک، بدون واریز نمودن هیچ خسارت احتمالی به صندوق دادگستری، توقیف نمایید. در حالی که در مورد سفته شما حتماً باید سفته را واخواست کرده و سپس چنین امکانی را داشته باشید.

  • در مورد تفاوت چک و سفته می‌توان گفت که امضای چک به هیچ عنوان قابل انکار نیست. در حالی که امضای سفته تحت شرایطی قابل انکار است. یعنی صادرکننده چک هیچ موقع نمی‌تواند امضای روی چک را انکار کرده و برای انکار آن دلیل موجهی بیاورد، در حالی که صادرکننده سفته این امکان را دارد که امضای سفته را انکار کرده و دلیلی هم برای انکار خود ارائه نکند!

  • یک تفاوت دیگر چک و سفته این است که امکان صدور چک در وجه خود صادرکننده وجود دارد، در حالی که صدور سفته در وجه خود صادرکننده امکان‌پذیر نیست.

  • بهتر است بدانید که چک یک سند عادی لازم‌الاجرا محسوب می‌شود و علاوه بر دادگاه حقوقی و کیفری، از طریق اداره‌هایی نظیر اداره اجرای اسناد و اداره ثبت نیز قابل مطالعه و اخذ است. در حالی که، سفته این گونه نیست و تنها از طریق دادگاه حقوقی قابل مطالبه است.

  • علی هادیان حقیقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی