رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

به زبان آدمی زاد درباره دروس حقوقی حرف میزنیم....

آخرین مطالب
پیوندها

خرید فروش ملک

جمعه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۱۶ ق.ظ

در فروش ملک تجاری تو قولنامه رقم  میزان سرقفلی را  مجزا مشخص کنید وگرنه متضرر میشوید

رقم سرقفلی ورقم واگذاری جدا بنویس که دچار مالیات نشدید 

واکذاری سرقفلی با مالکیت ملک نباید باهم بنویسی(میان ارزش مسکونی اون محل در نظر میگییرن ما به تفاوت ارزش سرقفلی در نظر میگیرن)

پس رقم واگذاری سرقفلی با رقم واگذاری ملک جدا بنویس

---------------------

در صورتی که چک شما مفقود شده باشد، باید در اسرع وقت به بانک صادرکننده چک مراجعه کنید و مفقودی چک را به بانک اعلام کنید. بانک پس از احراز هویت شما، برگه‌ای به شما خواهد داد که باید آن را تکمیل کنید. در این برگه، باید اطلاعات زیر را ذکر کنید:

 

:1- دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک

۱) مراجعه به بانک و پر کردن فرم درخواست دستور عدم پرداخت از جانب بانک، که اعتبار این دستور برای یک هفته است.

طبق ماده ۱۴ قانون صدور چک، بعد از گم شدن چک، صادر کننده، باید به بانک، کتبا دستور عدم پرداخت بدهد. بانک، بعد از بررسی هویت دستور دهنده، در صورتی که کسی، چک را به بانک ارائه دهد، از پرداخت وجه آن، خودداری می‌کند و با ذکر علت، اقدام به صدور گواهی عدم پرداخت می‌کند.

2- مراجعه دستوردهنده ظرف مدت یک هفته به مراجع قضایی

۲) مراجعه به مراجع قضایی صالح در مهلت یک هفته‌ای و اقدام برای گرفتن گواهی مربوط به مفقودی چک و تقاضای رسیدگی به مساله مفقودی چک. درخواست رسیدگی به گم شدن چک و صدور گواهی مفقودی چک باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارسال شود.

مرجع صالح برای اعلام مفقودی و گم شدن چک، در حالت عادی و تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، شورای حل اختلاف، و مبلغ بیشتر از آن، در صلاحیت دادگاه عمومی است.

3- ارئه گواهی مربوط به مفقودی چک به بانک

۳) ارائه گواهی مفقودی چک صادره از مراجع قضایی صالح و برگه اعلام شکایت به بانک جهت تمدید مهلت دستور عدم پرداخت.

مفقودی چک مراجعه به بانک دستوور عدم پرداخت چک رو بده ماده 14 ق صدور چک

دستور دهمده ظرف 7 روز برو دادگاه نامه ای تحت عنوان طرح دعوی به بانک بگیره اگر نگیره مسدودی حساب برداشته میشه

اول، صاحب چک، باید، به بانک مراجعه و دستور عدم پرداخت چک را بخواهد. سپس، باید، به مراجع صالح شکایت از چک مفقودی ( شورای حل اختلاف یا دادسرا ) مراجعه کند و گواهی مفقودی صادره و برگه اعلام شکایت از چک مفقود شده را، مجددا به بانک ارایه نماید. اگر دادگاه، مفقودی بودن چک را احراز کند، چک مفقود شده را ابطال خواهد کرد.

 

----------------------------------

تاسیس شرکت 

تاسیس کار سادیه ولی مسیولیت های بالایی داره

----------------------

سرقفلی حق کسب پیشه حق پولی که  بابت  ایجاد رونق در ملک تجاری در زمان پایان  قرارداد ااره به مستاجر پرداخت میشه فقط برای قرارداد های تجاری هست که قبل از سال 1376 بسته شده

2 نوع  مالیکت داریم یکی مالکیت خود ملکه  یکی مالکیت منافع تجاری ملکه میتونی جداگونه اینا رو بخری

حق سرقفلی، ارتباطی با فعالیت مستاجر در ملک و اعتبار وی نداشته؛

تفاوت سرقفلی و حق کسب و پیشه، در موارد متعددی می باشد. از جمله اینکه، سرقفلی  حق استفاده از منافع تجاری ملکهبرای املاک تجاریه برای املاک مسکونی وزراعی نیست، به پولی گفته می شود که مستاجر، در ابتدای اجاره به موجر داده یا وجهی است که مستاجر، در ازای اسقاط حقوق خود از موجر می گیرد؛ اما حق کسب و پیشه، حقی است که به تدریج و در اثر فعالیت مستاجر در ملک تجاری ایجاد می شود.

 

اولین فرق حق سرقفلی و حق کسب و پیشه، قانون مورد استناد این دو حق می باشد. با این توضیح که، برای مشخص کردن احکام سرقفلی،باید به قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 مراجعه نمود؛ در حالی که مقررات حق کسب و پیشه، در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356، بیان شده است.

 

انتقال حق کسب و پیشه، صرفا با تنظیم سند رسمی در یکی از دفاتر اسناد رسمی، امکان پذیر بوده؛ اما، در مورد سرقفلی، انتقال، می تواند با سند عادی نیز انجام گیرد و لذا، تنظیم سند رسمی در این مورد، اجباری نمی باشد.

 

تفاوت دیگر سرقفلی و حق کسب و پیشه آن است که طرفین قرارداد اجاره، یعنی موجر و مستاجر، می توانند برای برقراری حق سرقفلی توافق کرده یا با عدم توافق، از ایجاد آن جلوگیری کنند؛ اما، حق کسب و پیشه، به حکم قانون ایجاد شده و ارتباطی با توافق طرفین عقد اجاره ندارد.

 

 

 

پرداخت حق سرقفلی به مستأجر قبلی

وکیل سرقفلی : حـق سـرقفـلی به مالک یا به مستأجر قبلی پرداخت می‌شود ولی حق کسب و پیشه به مستأجر فعلی پرداخت می‌شود. حق سرقفلی از حقوق مالی است و برخلاف حـق کسـب و پیشـه قابل توارث، قابل ضمان، قابل توقیف و قابل انتقال به غیر است.
حق کسب و پیشه در صورت تجویز دادگاه و صدور حکم، تحت شرایط خاصی قابل واگذاری و انتقال است.

ارزش حق سرقفلی و ارزش حق کسب و پیشه

تفاوت دیگری که بین حق سرقفلی و حق کسب و پیشه وجود دارد در معیار تعیین ارزش برای این حقوق می‌باشد. ارزش حق سرقفلی وابسته به محل اجاره و نوع بنا می‌باشد. ولی ارزش حـق کسب و پیشه به میزان و مدت فعالیت مستأجر بستگی دارد.

قائم بودن حق کسب و پیشه به شخص

ارزش حق سرقفلی با اراده و میل مالک تعیین می‌شود. ولی ارزش حـق کسـب و پیشـه توسط دادگاه و با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری معین می‌شود.

وانگهی حـق سرقفـلی قائم به محل کسـب است و این در حالی است که حق کسب و پیشه قائم به شخص است.

قابل اسقاط بودن حق سرقفلی

قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1356 قانون آمره است. فلذا حـق کسـب و پیـشه در قرارداد اجاره و قراردادهای بعدی قابل سلب و اسقاط نیست. زیرا به مرور زمان حاصل می‌شود و اسقاط ما لم یجب امکان‌پذیر نیست. اما حق سرقفلی بعنوان یک حق از جانب دارنده آن، قابل اسقاط بنحو معوق یا بلاعوض است.

وضعیت تخلیه ملک در حق سرقفلی و حق کسب و پیشه

حق کسب و پیشه سبب شده است. که موجر با شرایط خاصی قادر به تخلیه و تحویل ملک خود حتی پس از انقضای مدت اجاره گردد. ولی در خصوص اماکن مشمول قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 1376 به محض انقضاء مدت اجاره، موجر با پرداخت حق سرقفلی، قادر به تخلیه ملک خویش خواهد بود.

  • علی هادیان حقیقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی