رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

به زبان آدمی زاد درباره دروس حقوقی حرف میزنیم....

آخرین مطالب
پیوندها

لایحه حقوقی

دوشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۰۷:۴۳ ب.ظ

ارت دیگر، لایحه نوشتاری است که توسط طرفین دعوا – چه در دعاوی حقوقی و چه در دعاوی کیفری – به مقام قضایی ارائه می‌شود. در عمل معمولاً، این نوشتار توسط وکیل تهیه و تنظیم می‌شود

 

 

 در تنظیم لایحه دفاعیه، ابتدا به خلاصه‌ای از وقایع پرونده و دلیل اختلاف پرداخته شود تا مخاطب با موضوع آشنا شود. سپس به دفاع ماهیتی و ارائه دلایل و مدارک بپردازید و مستندات قانونی را ذکر کنید. در نگارش لایحه، احترام به مقام قضایی اهمیت دارد و باید با لحن رسمی و روان نوشته شود.

 

  • توجه داشته باشید که بعد از توجه به معانی کلمات حقوقی و غیر عام، از اصطلاحات عامیانه در لایحه دفاعیه استفاده نکنید. برای قاضی که یک حقوقدان است، استفاده از این اصطلاحات نشانه ای از نداشتن دانش حقوقی است. به عنوان مثال، عجیب است که بعضی از وکلای دادگستری از اصطلاحاتی مانند “احضاریه” یا “متشاکی” یا “متهمه” استفاده کنند.

  • به توجه به مخاطب و مرجع لایحه، در خطابت به مقام پذیرنده لایحه باید دقت کنید. به عنوان مثال، در صورت ارائه لایحه به قاضی دادگاه ابتدایی، بهتر است او را با عنوان “رییس” خطاب کنید (و نه حاج آقا). همچنین، در صورت خطاب به قضات دادگاه تجدید نظر و دیوان، به عنوان قضات عالی رتبه، می‌توانید از عبارت “عالی جناب” استفاده کنید. برای سایر مراجع نیز، واژه‌ای مناسب برای خطاب انتخاب کنید.

  • لایحه دفاعیه اثبات مالکیت

  • لایحه دفاعیه طلاق

  • لایحه دفاعیه مرتبط با دعاوی سهم الارث

  • لایحه دفاعیه اثبات وقوع بیع

  • لایحه دفاعیه بیع فضولی

  • لایحه دفاعیه وصول چک

  • لایحه دفاعیه وصیت نامه

  • لایحه دفاعیه حضانت فرزندان

  • لایحه دفاعیه بدوی.

بخش‌های مقدمه، بیان ادعاها، تحلیل حقوقی، درخواست‌های حقوقی و پایان‌نامه می‌شود. 

 

 

  • مقدمه : حتما مرجع مخاطب، سمت، اصیل، شرح پرونده و علت لایحه بیان می شود.

  • شرح ماوقع: شرح واقعه در حد 8 تا 10 خط و به صورت خلاصه بیان شود.

  • دلائل : حتما به صورت شماره گذاری بیان می شود. اولین دلیل باید مهم ترین دلیل باشد. دومین دلیل از مهم ترین دلایل را آخر می آورده شود.

  • نتیجه گیری و تقاضا: با توجه به دلائل، موکل درخواست صدور حکم، رد دادخواست، تأیید دادخواست و … را دارد. معمولاً در حد یک پاراگراف بیان می شود.

 

شروع رسیدگی در دادگاه با ارائه ی دادخواست یا شکواییه می باشد. که اشخاص خواسته ویا شکایت خود را به طور خلاصه و مختصر بیان می‌کنند و دفاع کلی و شرح کامل خواسته ی خود را به صورت حضوری در دادگاه یا ضمن لایحه حقوقی بیان می دارند.  دادخواست نیز همانند لایحه حقوقی باید به صورت مستدل و مستند تنظیم بشود .

 

 

ه یا قصد داشته باشند با نوشتن دوباره تاکیدی بر آن نمایند یا اظهارات خود را تکمیل کنند بهتر است لایحه حقوقی تنظیم بشود وگرنه الزامی به ارائه ی لایحه حقوقی نمی باشد. د

 

همچنین ممکن است اشخاص با دلیل یا بدون دلیل از حضور در جلسه ی رسیدگی اجتناب نمایند در اینجا در صورتی که دادگاه حضور اشخاص را الزامی نداند می توانند ضمن یک لایحه حقوقی و بدون حضور در دادگاه از خود دفاع نمایند.

 

 

انواع لایحه:

لایحه قضایی یا  لایحه حقوقی :

 به تمام لوایحی که تقدیم دادگاه می شود به طور عام و کلی لایحه قضایی و لایحه حقوقی گفته می شود خواه لایحه قضایی و لایحه حقوقی  اعتراضی باشد خواه تکمیلی و خواه لایحه ی دفاعیه . وکلا نیز خواسته های  خود را از دادگاه در قالب لایحه در خواست می‌نمایند. مانند تقاضای مطالعه ی پرونده و یا اعلام وکالت در پرونده .

علت اینکه به جای کلمه ی لایحه ، ازترکیب  کلمه ی لایحه ی قضایی ولایحه ی  حقوقی استفاده می شود به این دلیل است که  اگر دولت بخواهد قانونی را در مجلس به تصویب برساند پیشنهاد خود را در قالب لایحه تقدیم مجلس می کند به همین دلیل واژه‌ی قضایی یا دفاعی به لایحه افزوده می‌شود تا مشخص شود منظور لایحه ای است که به مراجع قضایی ارسال می شود.

لایحه اعتراضی :

لایحه اعتراضی در اعتراض به آرای دادگاه ها پس از صدور رای در مهلت مقرر و یا اعتراض به مستندات و ادعاهای  ارائه شده و اظهارات طرف مقابل در جلسه ی رسیدگی ویا برای تکمیل اظهارات و ادعاهای خود شخص ، تنظیم و تقدیم دادگاه می شود . لایحه ی اعتراضی به نوعی اعتراض نسبت به دیگری و دفاع نسبت به خود می باشد و می توان گفت لایحه اعتراضی تفاوتی با لایحه دفاعیه ندارد.

  • علی هادیان حقیقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی