ما دو تا مبنی در حقوق بین الملل داریم.
مبنا یعنی چرایی. فلسفه یک چیز،منشا واساس یک چیز
مکتب حقوق موضوعی
قواعد بینالمللی را خارج از ارادة بشری و مستقل از ارادة دولتها میدانند. میگن حقوق بین الملل رو دولت ها بوجود نیاورند.
این مکتب گرایش های مختلفی داره. مثل نظریه حقوق طبیعی،مکتب جامعه شناسی حقوقی و...
مثلا در مکتب جامعه شناسی حقوقی:تعامل واقعیات و حوادث اجتماعی، حقوق را ایجاد میکند و ارادة دولت، هیچ نقشی در این زمینه ایفا نمیکند.
نظریه حقوق طبیعی: حقوق وقوانینش رو باید از دل طبیعت و وقوانین طبیعت دریافت. آیا در طبیعت چیزی به نام اعدام هست؟ پاسخ:خیر پس اعدام باید لغو بشه.
مکتب حقوق وضعی(ارادی):
اعتقاد داره قواعد بین المللی حقوق بین الملل ناشی از اراده بشری ودولت هاست. حقوق بین الملل بدون اراده دولت ها اصلا اعتبار نداره. حقوق بین الملل از رویه دولت ها ناشی میشه واگر روزی تعارضی بین دولت و حقوق بین الملل هم ایجاد بشه حرف دولت ها باس ملاک باشه.