رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

به زبان آدمی زاد درباره دروس حقوقی حرف میزنیم....

آخرین مطالب
پیوندها

معاهدات قانون ساز

شنبه, ۴ آذر ۱۴۰۲، ۰۱:۵۱ ب.ظ

معاهدات قانون ساز آندسته ازمعاهداتی هستند که متضمن قواعد اساسی بوده و درحکم قوانین          بین المللی به شمارمی آیند و رعایت آنها برای کلیه دولت ها و سازمان های بین المللی اعم از متعاهد وغیر آن لازم است.

این گونه معاهدات دارای چند ویژگی است :

اولاً : به صورت چند جانبه منعقد می شود.

ثانیاً : مدت زمان معین ندارد.

ثالثاً : درصورت اختتام به هرسببی معاهده دیگر جایگزین آن می شود.

رابعاً : ایجاد قاعده حقوقی می کند.

به همین جهت به آن معاهده قانون ساز می گویند. این نوع معاهده برای کشور های غیرعضو هم لازم الاجرا می باشد. امروزه اکثر معاهدات قانون ساز در چهارچوب فعالیت مجامع و کنفرانس های جهانی مخصوصاً مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهیه و تنظیم می شود.

مهمترین معاهدات قانون ساز عبارتند از : میثاق جامعه ملل، منشورملل متحد، عهدنامه های چهارگانه ژنو 1949 درزمینه مقررات حقوق بشر دوستانه در مخاصمات مسلحانه، عهدنامه های 1958 ژنو در زمینه حقوق دریاها، عهدنامه های 1961-1963 وین درزمینه روابط دیپلماتیک وکنسولی، عهدنامه های وین 1969 در زمینه حقوق معاهدات واساسنامه سازمانهای بین المللی جهانی.

معاهدات قانون ساز یا عام متضمن قواعد اساسی بوده،در حکم قوانین بین المللی به شمار می آیند و رعایت آنها برای کلیه کشورها و سازمانهای بین المللی اعم از متعاهد و غیر متعاهد لازم الاجرا است.

 

 

اهدات تدوین کننده یا در قالب عرف:از آنجا که معاهدات قانون ساز معمولا تدوین قواعد عرفی هستند ،لذا بدون رضایت ثالث نیز برای او ایجاد حق و تکلیف می کنند .و عهدنامه حقوق معاهدات نیز در ماده 38 خود بر این مطلب تاکید دارد.[13] ماده 38 معاهده 1969 حقوق معاهدات بیان می کند:«هیچ کدام از مقررات در مواد 34 تا 37[معاهده 1969]مانع از الزام آور شدن یک قاعده که از قبل  در یک معاهده  اتخاذ شده،به عنوان یک قاعده عرفی حقوق بین الملل بر کشور ثالث نمی شود ،اگر اینگونه[به عنوان قاعده عرفی] شناخته شده باشد.» این ماده بخوبی کلام نقل شده در خصوص لازم الاجرا بودن معاهدات قانون ساز در مورد کشور های ثالث نیز بیان می کند به شرطی قواعدی در این معاهدات به رشته تحریر در آمده یا به اصطلاح تدوین شده باشد که خود قبل از آن معاهده یک قاعده عرفی پذیرفته شده در حقوق بین الملل بوده باشند.

2)معاهدات موجد وضعیتهای عینی دسته ای از معاهدات قانون ساز توصیف وضعیتهای مشخص عینی هستند و آثاری با دوام را در مدت زمانی طولانی به بار می آورند ،وضعیتهای استقرار یافته ،نه تنها به منافع متعاهدین ،بلکه به منافع سایر کشورها نی مربوط می شوند و از این رو عملا مستدام هستند و در نتیجه،موجد حق یا تکلیف برای ثالث اند.از جمله این معاهدات می توان از معاهدات مربوط به آبرا ههای بین المللی یا معاهدات حقوق بشری نام برد.[14]

معاهدات قانون سازی هستند که قواعد عرفی یا اصول پذیرفته شده بین المللی را تدوین کرده و بصورت قاعده مند ارائه کرده اند.در خصوص قواعد عام الشمول در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

 

 

 

منبع+

  • علی هادیان حقیقی

معاهدات قانون ساز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی