رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

به زبان آدمی زاد درباره دروس حقوقی حرف میزنیم....

آخرین مطالب
پیوندها

مبایعه نامه

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۲، ۰۸:۵۲ ب.ظ

 مبایعه نامه در واقع به سند و برگه ای گفته می شود که دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده از آن استفاده می کنند. در مبایعه نامه ویژگی های ملک، خودرو و یا هر چیز دیگری که معامله می شود را می نویسند و در نهایت این برگه را به یک سند قانونی تبدیل می کنند.

مبایعه نامه ملک

مبایعه نامه ملک نیز چیزی همچون مبایعه نامه خودرو است که دارای شرایط ویژه ای می باشد. این نوع از مبایعه نامه ها نوع ملک، مکان جغرافیایی که در آن قرار گرفته است و همچنین ویژگی های دیگر مربوط به ملک را در خود دارند. البته زمان تخلیه ملک، نحوه پرداخت پول و... را نیز در مبایعه نامه ملک به صورت دقیق تعریف خواهیم کرد.

مبایعه نامه یک سند عادی است و اعتبار سند رسمی را دارا نمی باشد.

هرچند مبایعه نامه، سند رسمی محسوب نشده، اما از آنجا که اصولا یک عقد لازم می باشد، هیچ یک از طرفین حق نداشته به صورت یک طرفه آن را به هم زده و فسخ نماید و به این بهانه از انجام تعهدات خود در مبایعه نامه و به خصوص، تنظیم سند رسمی در تاریخ تعیین شده خودداری نماید.

در صورت مفقود شدن مبایعه نامه با داشتن کد رهگیری ، می توان نسخه ای از آن را از طریق سامانه ثبت معاملات و املاک کشور دریافت نمود . اما در صورت گم شدن مبایعه نامه بدون داشتن کد رهگیری ، می توان نسخه ای از آن را از طرف مقابل دریافت و برابر اصل نموده و در غیر این صورت ، در دادگاه ، دعوی اثبات وقوع بیع را مطرح کرد .

 

چند نکته مهم در باب مبایعه نامه:

1. حتما چک کنید که آیا سند به اسم خریدار هست یا نه؟ پارکینگ داخل حیاطه یانه مسقفه یا نه؟ خونه آیفون داره یانه تصویری هست یانه؟ وان داره یا نه؟ داخل مبایعه نامه ذکر بشه که مثلا لوستر های توی خونه قرار برده بشه یا نه؟ معمولا در عرف یک سوم هزینه رو در زمان عقد قرارداد یک سوم در زمان تحویل ملک یک سوم دیگه در زمان تنظیم سند داده میشه. 

 به محض اینکه پات رو از ملک خارج کردی دیگه حق فسخ معامله رو نداری. مگر که طور دیگه ای توافق کرده باشی.

2. به محض اینکه پات رو از املاک خارج کردی دیگه حق فسخ مبایعه نامه رو نداره. مگر که طور دیگه ای توافق کرده باشن. وظیفه استعلامات ملک برعهده فروشنده است. 

 گواهی عدم حضور، مدرکی بوده که از سوی دفترخانه، صادر می گردد و موید این است که یکی از طرفین، بر خلاف تعهد خود، برای انتقال سند، تنظیم سند و.. در دفترخانه، حاضر نگردیده است. توی مبایعه نامه بنویس که  خریدار متعهد در تاریخ تنظیم سند وجه نقد به فروشنده بده در صورت عدم دادن وجه نقد در حکم عدم حضوره که اگه وجه پرداخت نشد بشه قرارداد رو فسخ کرد.  یا بنویسیم در صورتی که چک در زمان مقرر پاس نشد  فروشنده میتواند در طی 10 روز معامله را یک طرف فسخ کند. (حتما برای حق شرط مدت باید تعیین بشه در غیر این صورت حق شرط ما باطله)

استعلام سند تک برگ معمولا 3 روز طول میکشه.

حتما در موقع امضا،کدملی واثر انگشت طرف رو هم بگیر. اگر داری با وراث معامله میکنی باید امضا تک تکشون رو بگیری

 

  • علی هادیان حقیقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی