رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

به زبان آدمی زاد درباره دروس حقوقی حرف میزنیم....

آخرین مطالب
پیوندها

انواع چک

چهارشنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۵۳ ق.ظ

چک بین بانکی به چکی گفته می‌شود که به وسیله‌ی بانک و بنا به درخواست مشتری به عهده‌ی یکی از بانک‌های دیگر و با استفاده از رمز صادر می‌گردد. این نوع چک را نمی‌توان نقداً وصول کرد، بلکه بانک مورد نظر مبلغ را به حساب متقاضی در بانک مقصد انتقال می‌دهد.

بنابراین، چک بین بانکی، غیرقابل انتقال به شخص ثالث است.

 

. از آنجاییکه صادرکنندهی چکهای بین بانکی بانکها هستند، از این رو استفاده از آنها در معاملات، امنیت بالایی را نیز با خود به همراه دارد

 

 

فاوت چک بانکی و بین بانکی

 

  1. شاید ملموسترین تفاوت بین چک بانکی و چک بین بانکی، نحوهی وصول آنها باشد. شما در صورت داشتن چک بانکی میتوانید با مراجعه به بانک آن را بهراحتی بهصورت نقد دریافت کنید؛ اما این قابلیت برای چک بین بانکی وجود ندارد و پول مستقیما به حساب مقصد واریز میشود.

  2. امنیت از دیگر تفاوتهایی است که میتوان میان این دو نوع چک قائل شد. چکهای بین بانکی امنیت بیشتری به نسبت چکهای بانکی دارند. چرا؟ چون در صورت مفقود شدن چک بین بانکی امکان واگذاری و یا وصول چک وجود ندارد؛ این در حالی است که چکهای بانکی را میتوان به وسیلهی پشتنویسی به شخص دیگری منتقل کرد.

  3. قابلیت وصول چکهای بین بانکی تنها در شعبهای که رمز برای آن صادر شده امکانپذیر است؛ اما چک بانکی را میتوان در تمام شعبههای یک بانک نقد کرد.

  4. این دو نوع چک در نحوه انتقال نیز با هم تفاوت دارند. انتقال وجه در چکهای بانکی به اسم فرد صادر میشود؛ اما انتقال پول در چکهای بین بانکی، از بانک به یک شماره حساب در بانک دیگری صورت میگیرد و به اسم شخص خاصی صادر نمیشود

چنانچه قصد دارید تا تراکنش بین بانکی خود را از طریق مراجعه حضوری به بانک انجام دهید و مدارک اثباتکننده با خود به همراه دارید، میتوانید بیش از 200 میلیون تومان را انتقال دهید. این در صورتی است که بدون این مدارک تنها میتوانید تا سقف 200 میلیون تومان را جابهجا کنید.

 

 مدت زمان وصول چک بین بانکی ، در هر روز کاری ، تا ساعت 13 است

 

نواع چک

تعدادی از مهم‌ترین انواع چک به شرح زیر است:

چک عادی

چک عادی یک نوع چک است که دارنده حساب، آن را در وجه فرد یا افراد دیگری صادر می‌کند. این نوع چک، دارای اعتبار پرداختی خاصی نیست و فقط به اعتبار دارنده حساب، می‌توان به آن اعتماد کرد و باید آن را در سامانه صیاد ثبت کرد.

چک تضمین شده یا بانکی

نوع دیگری از چک است که از طریق بانک به درخواست مشتری صادر می‌شود. این نوع چک، در وجه خود بانک و یا یکی از شعبه‌های آن صادر می‌شود. از مزایای این نوع چک، تضمین پرداخت وجه از طریق بانک را می‌توان نام برد.

چک تأیید شده

این نوع چک ها، دارای اعتبار پرداختی بالاتری هستند، چون بانک دارنده چک را از وجود وجه مندرج بر روی چک در حساب، با خبر می‌کند و آن را تأیید می‌نماید. به این تصورت که حساب صادرکننده چک را به اندازه مبلغ قید شده در چک جدا و آن را مسدود می‌کند و وجه فقط به دارنده چک پرداخت خواهد کرد.

چک رمزدار یا بین بانکی

این نوع چک به درخواست مشتری و از طریق بانک، برای یکی دیگر از بانک‌های سطح کشور صادر می‌شود و موجب انتقال پول، از یک حساب مشتری، به حساب دیگر در بانک دیگر می‌شود. این چک ها باید همراه با رمز صادر شوند.

چک سفید امضا

چک سفید امضا نوعی چک است که صادرکننده آن را امضا می‌کند اما نام دارنده چک، تاریخ چک و موارد دیگر آن نوشته نشده است.

چک مدت‌دار

چک مدت‌دار یا وعده‌دار نوعی چک است که در زمان صدور برای تاریخ دیگری صادر می‌شود و تاریخ صدور آن با تاریخ سررسید آن تفاوت دارد. به عنوان مثال تاریخ صدور چک، 15/ 11/ 98 و تاریخ سررسید آن، 05/05/ 99 باشد.

چک مسافرتی

نوع دیگری از چک‌ها، چک مسافرتی است که در اصلاح عامیانه به آن تراول چک، گفته می‌شود. در حقیقت، نوعی چک است که از طریق بانک صادر می‌شود و دارای مبلغ مشخص است.

مراحل اعلام گم شدن چک و اقدام های مربوط به آن

  • علی هادیان حقیقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی