رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

به زبان آدمی زاد درباره دروس حقوقی حرف میزنیم....

آخرین مطالب
پیوندها

مفقودی چک

چهارشنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۲، ۰۷:۲۸ ب.ظ

در صورتی که برگه چک را گم کرده باشید باید برای اعلام مفقودی مراحلی را طی کنید. طبق ماده 14 قانون صدور چک : ” صادرکننده چک یا ذینفع با قائم مقام قانونی آن ها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا چک جعل شده یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل گردیده می‌تواند کتبا دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد. بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌نماید.”

 

  1. دستور عدم پرداخت چک به بانک: صادر کننده چک یا هر فرد ذینفع دیگر به محض اطلاع از اینکه ورقه چک گم شده یا به دلیل دیگری مانند سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت یا جعل یا هر جرم دیگری از دست او خارج او شده است باید فورا به بانک دستور عدم پرداخت وجه چک را در صورت ارائه بدهد. بانک ابتدا اقدام به احراز هویت دستور دهنده می کند و در صورت وجود شرایط قانونی در صورتی که چک به بانک ارائه شود با ذکر دلیل اقدام به صدور گواهی عدم پرداخت می کند.

  2. بعد از اینکه به بانک دستور عدم پرداخت داده شد باید مطابق تبصره 2 ماده 14 قانون صدور چک عمل کرد. این تبصره مقرر داشته است که ” دستور دهنده مکلف است پس از اعلام به بانک شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت خود را به بانک تسلیم نماید در غیر این صورت پس از انقضا مدت مذکور بانک از محل موجودی به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت می‌کند.” طبق این تبصره فردی که دستور عدم پرداخت چک را داده است باید بعد از این به مرجع قضایی صالح مراجعه کند. در این باره توجه داشته باشید که مرجع قضایی بین زمانی که چک به واسطه وقوع یک جرم گم شده است یا به دلیلی غیر از جرم گم شده است تفاوت وجود دارد.

در  صورتی که چک به دلیل وقوع یک جرم گم شده باشد باید به دادسرا مراجعه کرد بدون اینکه مبلغ درج شده در چک ملاک باشد. اما وقتی چک بر اثر اتفاقی دیگر غیر از جرم گم شده است، برای چک تا مبلغ بیست میلیون تومان به شورای حل اختلاف و برای چک با مبلغ بیشتر به دادسرا باید مراجعه کرد.

 

 

 

 

 

 

بعد از گم شدن یا به سرقت رفتن دسته چک شما باید مراحل اعلام مفقودی را انجام دهید تا از وصول چک جلوگیری کنید:

  • ثبت دسته چک سرقتی/مفقودی در سامانه ساد۲۴. (در ادامه نحوه ثبت را به شما توضیح می‌دهیم)

  • مراجعه حضوری به بانک صادرکننده دسته چک و پر کردن فرم دستور عدم پرداخت. (این درخواست فقط تا یک هفته اعتبار دارد)

  • مراجعه به مراجع قضایی و تقاضای رسیدگی به مفقودی دسته چک و در نهایت صدور گواهی مفقودی دسته چک.

  • برای تمدید مهلت دستور عدم پرداخت باید به بانک مراجعه کرده و گواهی مفقودی چک را تحویل دهید.

در ادامه نحوه ثبت دسته چک را در سامانه ساد۲۴ به طور کامل به شما آموزش می‌دهیم.

اگر با چک صیاد سر و کار دارید باید بدانید چک‌های صیادی در هنگام صدور باید در سامانه صیاد ثبت و تایید شوند، توصیه می‌شود برای ثبت و تایید چک‌های صیادی روی بنر زیر کلیک کرده و برنامه ساد۲۴ را نصب کنید. در این برنامه بدون اینترنت بانک و رمزپویا امکان ثبت و تایید چک صیاد برای شما فراهم شده است.

 

در نهایت، نکته ضروری این است که ثبت چک در سامانه صیاد ضروری و اجباری است و مطابق با این اصل، قابل پیش‌بینی است که میزان و تعداد چک‌های برگشتی صادر شده، به میزان قابل توجهی پایین بیاید؛ البته این امر، به شرطی امکان‌پذیر است که با طریقه صدور چک در سامانه صیاد آشنا شویم و از قوانین مربوطه پیروی کنیم.

 

 

راحل اعلام مفقودی چک عبارت‌اند از:

  • رفتن به بانک و تکمیل فرم تقاضای حکم عدم پرداخت از جانب بانک (مسدود کردن حساب). انقضای این حکم، فقط یک هفته است.

  • رجوع به محاکم قضایی صالح مربوطه، در طول مدت این یک هفته و تقاضای اخذ گواهی مفقود شدن چک و همچنین درخواست رسیدگی به جریان مفقودی آن. این درخواست و صدور گواهی مفقودی مربوط به چک مورد نظر، توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه تقدیم می‌شود.

  • در مرحله آخر نیز باید گواهی مفقودی چک که از سوی مراجع قضایی صادر شده است و همچنین برگه اعلام شکایت را برای تمدید مهلت یک هفته‌ای به بانک تحویل داد.

 

دستور عدم پرداخت به بانک چیست

همان‌طور که گفته شد، مفقود شدن چک ممکن است دلایل متعددی داشت باشد، مانند: سرقت، گم شدن عادی آن، کلاهبرداری، جعل و موارد دیگر. بر اساس ماده 14 قانون صدور چک، پس از مفقود شدن چک، شخص صادرکننده باید به صورت کتبی به بانک مربوطه دستور عدم پرداخت را تحویل دهد.

بانک نیز پس از ارزیابی و احراز هویت این شخص، در صورتی که پیش از این هیچ‌کس آن چک را به بانک ارائه نداده باشد، از پرداخت وجه آن جلوگیری می‌کند و با ذکر دلیل موجه، گواهی عدم پرداخت را صادر می‌کند.

پس باید گفت که نخستین اقدام در مراحل مربوط به اعلام مفقودی چک، این مورد است که صادرکننده باید با مراجعه به بانک و تکمیل فرم مخصوص در آنجا، به صورت کتبی دستور عدم پرداخت را ارائه می‌کند. در این شرایط باید بانک حساب مورد نظر را برای مدت یک هفته مسدود کند و در این هفت روز، صادرکننده برای تمدید مهلت مذکور باید با مراجعه به مراجع قضایی، گواهی مفقودی چک را اخذ کند و آن را به بانک ارائه دهد.

مراجعه به مراجع قضایی برای مفقودی چک

مرحله دوم پس از دستور عدم پرداخت، این است که طی مدت یک هفته‌ای که حساب توسط بانک مسدود شده است، دارنده چک باید با مراجعه به مراجع قضایی صالح، گم شدن چک را اعلام کند و پرونده را تشکیل دهد؛ پس از آن گواهی مفقودی چک را از آن مرجع اخذ کند.

در حقیقت باید گفت که در حال حاضر این مرجع برای اعلام مفقودی چک و دریافت گواهی آن، در حالت معمولی و تا مبلغ بیست میلیون تومان، شورای حل اختلاف است و چنانچه مبلغ چک بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، مرجع صالح برای این امر دادگاه عمومی است.

لازم به ذکر است که رفتن و کمک گرفتن از شورای حل اختلاف، فقط مربوط به زمانی است که چک گم شده باشد، اما در صورتی که چک به سرقت رفته و یا جعل شده باشد، باید اقدامات را در دادسرا پیگیری کرد؛ حتی در صورتی که مبلغ مندرج بر روی چک بیست میلیون تومان هم کمتر باشد.

 

ارائه گواهی به بانک برای مفقودی چک

گام سوم در اقدامات مربوط به اعلام مفقودی چک، این است که پس از اخذ گواهی مفقودی چک از مرجع مرتبط، می‌بایست طی مدت یک هفته از زمان صدور دستور عدم پرداخت، گواهی مورد نظر از را به بانک تسلیم کرد. اگر شخص درخواست دهنده گواهی مذکور را به بانک تحویل ندهد و پس از گذشت یک هفته چنانچه دارنده چک درخواست دریافت وجه را داشته باشد، بانک مجاز است که وجه چک مفقود شده را به او پرداخت کند.

پس از تحویل برگه اعلام مفقودی چک به بانک، بانک موظف است وجه مندرج بر روی چک را تا تاریخی که تکلیف پرونده در مرجع مربوطه تعیین نشده است، در یک حساب مسدود حفظ کند و از پرداخت وجه به دارنده چک خودداری نماید کند. لازم به ذکر است که چنانچه دادگاه، مسئله مفقود شدن چک را تأیید نماید، ممکن است حکم باطل شدن چک را صادر کند.

در حال حاضر دولت تدابیری اندیشیده است تا در زمینه صدور دسته‌چک و مسائل مربوط به آن، مشکلات گم شدن چ تا حد زیادی کاهش یابد. یکی از این تدابیر، خدمات مربوط به سامانه صیاد است که ثبت چک در این سامانه باید ثبت شود. همچنین صدور چک در وجه حامل نیز ممنوع شده است.

  • علی هادیان حقیقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی