رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

رهاورد

حقوق به زبان آدمی زاد

به زبان آدمی زاد درباره دروس حقوقی حرف میزنیم....

آخرین مطالب
پیوندها

تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ

جمعه, ۱۵ تیر ۱۴۰۳، ۰۶:۱۴ ب.ظ

شکل قدیمی اسناد مالکیت، سند منگوله دار هست که نواقصی هم داره. از جمله ناخوانا بودن، استفاده زیاد برگ در آن و ... به همین دلیل با مرور زمان جای خودش رو به سند تک برگی داده. در ادامه توضیحاتی راجع به این سند و سندهای دیگه قرار دادیم.

 

یکی از مزیت های تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی این هست که اگر شما یک ملک یا زمینی داشته باشید و در اون شریکی هم دارید، اگر سند منگوله دار خودتون رو به سند تک برگی تبدیل کنید، هر کدوم از شما دو نفر می‌تونید به طور مجزا یک سند داشته باشید و با خیال راحت و اطمینان بیشتری صاحب ملک خودتون باشید.

 

 

 

 

 

سایت ثبت ملک یا مراجعه جضوری به دفتر اسناد رسمی
https://sabtemelk.ssaa.ir/


در این مرحله می بایست کلیه مدارک هویتی مالک به همراه کپی آنها به متصدی اداره ثبت ارائه گردد. در اینجا برای شخصیت مالک مفروضاتی را می بایست در نظر بگیریم.

اگر مالک شخصیت حقیقی داشته باشد: مدارک مورد نیاز شامل شناسنامه، کارت ملی و یا وکالتنامه رسمی وکیل به همراه کارت ملی و شناسنامه وکیل مورد نیاز می باشد.

اگر مالک شخصیت حقوقی داشته باشد: مدارک مورد نیاز شامل آگهی تاسیس روزنامه رسمی، اساسنامه شرکت، خروزنامه آخرین تغییرات شرکت، شماره ثبت، شناسه ملی و اصل مدارک هویتی(شناسنامه و کارت ملی) صاحبان امضاء به همراه مهر شرکت

اگر مالک، یکی از طرفین ورثه باشد: مدارک مورد نیاز شامل اصل و کپی گواهی حصر وراثت املاک ورثه ای و اصل و کپی گواهی واریز مالیات بر ارث ضروری می باشد.

اگر مالک  محجور(دیوانه) باشد و یا مالک عاقل، رشید و بالغ نباشد: اصل و کپی قیم نامه، اصل و کپی ولایت نامه، اصل و کپی وصیت نامه، اصل و کپی گواهینامه اداره سرپرستی از دادگستری، هریک به تناسب شرایطی که مالک دارد، مدارک لازمه جهت احراز هویت مالک برای تک برگ کردن سند دفترچه ای می باشد.

پس از انجام احراز هویت مالک(احراز مالکیت مالک) توسط متصدی اداره ثبت اسناد و املاک کشور، مالک می بایست فرم تقاضای دریافت سند تک برگی را پر نماید.

پس از پر کردن فرم مذکور جریان تک برگ کردن سند وارد مرحله دوم می شود.

مرحله استعلام سند از طرف اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک
استعلام سند دفترچه ای منگوله دار از طرف اداره ثبت اسناد و املاک کشور در این مرحله آغاز می گردد.

برخی از این استعلام ها به صورت مکانیزه صورت می گیرد که حداقل به 2 روز زمان نیاز می باشد.

برخی دیگر از این استعلام ها نیز می بایست توسط مالک ملک یا نماینده قانونی آن انجام گیرد. این استعلام توسط نامه هایی که بسته به کاربری ملک تعین می گردند از طرف اداره ثبت اسناد و املاک صادر شده و در اختیار مالک قرار می گیرد تا جوابیه این استعلامات در بازه زمانی معینی(30 تا 45 روز پس از تاریخ صدور نامه استعلام ها، بسته به شرایط محل وقوع ملک و حوزه اداره ثبتی ملک) توسط مالک به صورت مجزا و یا به صورت کلی به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک ارائه گردد.

استعلامات انجام شده بسته به شرایط ملک به شرح ذیل می باشد که در اینجا به کلیه آنها اشاره شده است.

1- آیا ملک با این کد پستی به شخص دیگری فروخته شده است؟

2- آیا ملک در گرو (رهن بانک) یا در گرو قوه قضائیه برای آزادسازی زندانی یا مسافر خارجی قرار گرفته است؟

3- آیا برای ملک محدودیت خاصی وجود دارد؟

سایر استعلامات که در ذیل به آنها اشاره می شود می بایست توسط مالک و یا نماینده قانونی آن از مراجع مربوطه اخذ گردد. لازم به ذکر است که این استعلامات با توجه به نوع کاربری ملک می توانند متفاوت باشند.

استعلامات املاک مسکونی
1- استعلام اداره دارایی در خصوص پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی املاک، استعلام پرداخت مالیات بر املاک و مستغلات اجاره ای نیز یکی دیگر از گزینه های محتمل برای املاک مسکونی شهری وجود دارد.
استعلام شهرداری
استعلام از شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض پسماند، محیط زیست و پرداخت عوارض سالیانه و مهمتر از همه داشتن گواهی پایان کار و عدم خلاف ساختمان، که مورد نیاز برای دفترخانه اسناد رسمی می باشد.

استعلامات املاک روستایی
استعلام از اداره دارایی محل وقوع ملک و استعلام از دهیاری و یا بنیاد مسکن هر کدام در صورتی که نیاز باشد.

استعلامات لازم برای اراضی کشاورزی
استعلام از اداره دارایی مبنی بر پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی املاک به عمل می آید. استعلام از اداره جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان جنگل ها و مراتع کشور، که آیا امکان انتقال این اراضی میسّر است و محدودیتی از جانب آنها برای انتقال اراضی وجود ندارد؟(البته کلیه سازمانهای مذکور زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی می باشند).

رحله ارائه جوابیه استعلامات انجام شده به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک
کلیه مفاصا حسابهای مربوط به ملک با توجه به نوع ملک(مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و کشاورزی) می بایست به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک ارائه گردد تا اداره ثبت نسبت به عدم محدودیت های احتمالی اطمینان حاصل نماید و پس از آن برای تک برگ کردن سند دفترچه ای منگوله دار اقدام نماید.

پس از اینکه کلیه جوابیه استعلامات توسط مالک یا به صورت مکانیزه به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک ارسال گردید، مالک می بایست سایر اسناد مورد نیاز را به متصدی اداره ثبت اسناد و املاک ارائه نماید که به شرح ذیل می باشد.

1- ارائه قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی در صورت داشتن خط تلفن

2- پرداخت فیش های هزینه برای تک برگ کردن سند

3- ارائه اطلاعات دقیق ملک که شامل، کروکی دقیق ملک، کدپستی یا تائیدیه کدپستی ملک مورد نظر، نشانی دقیق ملک

مراجعه به باجه پست
مراجعه به باجه پست مستقر در اداره ثبت اسناد و املاک و پرداخت هزینه های مربوط به پست سند تک برگ به آدرس و معرفی فرد تحویل گیرنده سند، که مالک ملک معرفی می نماید.

مرحله انتظار جهت تحویل سند
در حدود 50 روز بعد از تاریخ پرداخت هزینه های پستی ، سند تک برگ به آدرس اعلامی مالک پست خواهد شد. لازم بذکر است که سند مربوطه فقط به مشخصات اعلام شده توسط مالک تحویل خواهد شد.

در صورت عدم حضور شخص نام برده شده سند به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک تحویل خواهد گردید.

تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ در زمان نقل و انتقال قطعی ملک(فروش ملک)
مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ در زمان فروش ملک به شرح ذیل می باشد که در ادامه به مراحل آن اشاره شده است.

مرحله مراجعه مالک اولیه به دفتراسناد رسمی(تشکیل پرونده انتقال سند به نام خریدار جدید)
در ابتدای امر مالک یا نماینده قانونی آن به دفتراسناد رسمی محل وقوع ملک مراجعه نموده ودرخواست تشکیل پرونده انتقال سند را به متصدی دفتر ارائه می دهد.

پس از انجام درخواست، مبایعه نامه کدرهگیری دار را به همراه مدارک هویتی خود و اصل سند منگوله دار ملک را به متصدی دفتراسناد رسمی ارائه می دهد تا احراز مالکیت توسط ایشان به عمل آید.

سایر مدارک لازم نیز برای املاک مسکونی، اداری و تجاری صورت مجلس تفکیکی اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک و اصل صورت خلاصه معامله قبلی می باشد.

پس از ارائه مدارک اشاره شده در بالا وارد مرحله استعلام می شویم که در مرحله بعدی بدان  اشاره می شود.

مرحله استعلام سند از طرف دفتر اسناد رسمی
در این مرحله برخی استعلامات از طرف دفتر اسناد رسمی به صورت سیستماتیک انجام می شود. که به شرح ذیل می باشد.

آیا ملک در گرو اداره و یا سازمان و یا ارگان خاصی قراردارد؟

آیا ملک به شخص دیگری فروخته شده است؟

آیا ملک در رهن بانک می باشد؟

آیا برای فروش ملک محدودیتی وجود دارد؟

سایر استعلامات که در ذیل بدان ها اشاره می شود می بایست توسط مالک و یا نماینده قانونی آن به عمل آید و موانع احتمالی موجود از طرف مالک و یا نماینده قانونی آن رفع گردد تا پرونده نقل و انتقال ملک در روز انتقال سند به درستی به انجام رسد.

دفتر اسناد رسمی طی صدور نامه هایی استعلامات ذیل را در اختیار مالک قرارداده تا جوابیه این استعلامات را از سازمانهای مربوطه اخذ و در بازه زمانی معینی به دفتر اسناد رسمی تحویل دهد.

این استعلامات با توجه به نوع کاربری ملک متفاوت خواهند بود.

برای املاک مسکونی شهری، استعلام از اداره دارایی(در خصوص پرداخت مالیات بر اجاره املاک و مستغلات احتمالی و پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی ملک)، استعلام از شهرداری(در خصوص تهیه گواهینامه پایان کار ساختمان و داشتن نامه عدم خلاف و پرداخت سایر عوارض شهری از جمله عوارض نوسازی معابر و عوارض سالیانه ملک و عوارض جمع آوری پسماند) که در صورتی که مالک آنها را پرداخت نکرده باشد در زمان فروش ملک کلیه عوارض از ایشان اخذ شده تا تسویه کامل با شهرداری انجام پذیرد همچنین استعلام از اداره ثبت محل وقوع ملک در خصوص داشتن صورتمجلس تفکیکی نیز به عمل می آید.

مالک می بایست جوابیه نامه استعلامات مربوطه را به دفتر اسناد رسمی ارائه دهد تا پرونده نقل و انتقال ملک آماده شده باشد.

برای املاک روستایی استعلام از اداره دارایی، استعلام از دهیاری، گاهاً استعلام از بنیاد مسکن و استعلام از اداره ثبت لازم می باشد.

برای اراضی کشاورزی استعلام از اداره دارایی، استعلام از جهادکشاورزی، استعلام از منابع طبیعی و استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک لازم است.

برای املاک تجاری، اداری و صنعتی استعلام از اداره دارایی، استعلام از شهرداری، استعلام از تامین اجتماعی، استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک در خصوص صورتمجلس تفکیکی و تقسیم نامه و استعلام از سازمان نوسازی اراضی لازم می باشد.

لازم بذکر است که با توجه به مناطق مختلف شاید برخی از این استعلامات به عمل نیاید که در این مقاله سعی شده است تا کلیه استعلامات احتمالی بدان اشاره شود.

رحله امضای سند منگوله دار
در صورتی که مالک کلیه استعلامات لازم را دریافت نموده و تمامی مشکلات مربوط به استعلام را رفع نموده باشد در آنصورت طرفین قراراداد(متعاملین یا خریدار و فروشنده) در روز قید شده در مبایعه نامه در دفتر اسناد رسمی مربوطه حاضر می شوند.

در این مرحله خریدار مابقی ثمن معامله را به صورت چک رمزدار و یا چک تضمینی به فروشنده تحویل داده و رسید دریافت می نماید و در عوض فروشنده نیز مراحل انتقال سند و امضای سند را به اتمام می رساند تا ملک در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار جدید ثبت گردد.

ارسال خلاصه معامله از دفتر اسناد رسمی به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک
لازم بذکر است که خلاصه معامله ملک به صورت سیستماتیک به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک ارسال می گردد تا در دفتر املاک اداره ثبت اسناد و املاک کشور نیز به ثبت رسد تا در صورت استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک نام خریدار جدید به جای فروشنده در دفتر املاک مربوطه قید شده باشد.

ارسال تقاضای سند تک برگی از طریق پست به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک
در این مرحله در دفتر اسناد رسمی فرم تقاضای سند تک برگی را پرکرده و سایر مدارک لازم برای پست را به ایشان ارائه می دهید.

سند تک برگ بعد از 50 روز به آدرس ارائه شده پست و به شخصی که نام آن برای اداره پست قید شده است ارسال می گردد.

مامور اداره پست بعد از رویت کارت ملی سند را در اختیار فرد مذکور قرار خواهد داد.

مراحل صدور سند تک برگ
مراجعه به دفتر اسناد
استعلام سند
تسویه حساب با شهرداری و اخذ گواهی پایان کار
انتقال سند در دفتر اسناد
مراجعه به اداره ثبت اسناد
ارائه سند مالکیت قبلی
پرداخت هزینه و دادن مدارک لازم
مراجعه به باجه پست


مراحل صدور سند تک برگ :
مراجعه به دفتر اسناد
استعلام سند
تسویه حساب با شهر داری و گرفتن گواهی پایان کار
انتقال سند در دفتر اسناد
مراجعه به اداره ثبت اسناد
ارایه سند مالکیت قبلی
پرداخت هزینه و دادن مدارک لازم
مراجعه به باجه پست


حدود 50 روز زمان میبره
150 هزار تومان تعویض سند 
هزینه پاینکار
هزینه پستی اش
اگه چند تا مالک داشته باشه ملک هزینه برای هر فرد جداگانه حساب میشه
اصل سند بیار 
اصل شناسنامه 
اصل بنچاق 
قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی (این مدرک بسیار ضروری است بنابراین اگر نباشد انتقال سند صورت نمی گیرد)

پرداخت بدهی شهرداری
اخذ کواهی پایانکار
مراجعه به اداره ثبت اسناد محل وقوع ملک وتحویل مدارک
 

  • علی هادیان حقیقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی